Æblet og Ormen

og diskussionen om hvem der kom først
Fra 4 - 10 år og voksne

Sæson 2012/2013

En varm, humoristisk og anderledes fortælling om Æblet Franka, hvis værste mareridt bliver til virkelighed – og viser sig at blive en styrke.
Stykket foregår i en scenografi af levende billeder, der blander teater og tegnefilm i et magisk univers.
Franka går meget op i at være rund og blank, og har sågar fået sit foto i Dansk Frugtavlerforenings blad. Frankas store ambition er at komme ud at ligge i forretning, og alt tegner lyst. Men så får Franka orm. Og det er ikke en orm, man sådan kan overtale til at flytte. Frankas verden krakelerer, venner bliver til fjender, hun bliver udstødt og rystet ned af træet. Men ormen har en god idé…
En fabel der underholdende berører temaerne: drømmen om berømmelse, ydre contra indre værdier, det at turde sige fra og være anderledes, venskab og nye muligheder.

Forestillingen er produceret med støtte fra Statens Kunstråds Scenekunstudvalg og Københavns Kulturfond.

Holdet bag

Idé: Anders Morgenthaler
Manuskript: Methe Bendix og Anders Morgenthaler
Instruktion: Per Linderoth
Opr. instruktion: Methe Bendix
Medvirkende: Anne Dalsgaard , Sarah Gottlieb og Christiane Bjørg Nielsen
Komponist: Christiane Bjørg Nielsen
Animationsteknik og lys: Kasper Stouenborg
Tekniker og afvikler: Jonas Møller Andersen
Tekniker/Bygger: Gert Christoffersen
Opr. animation: Kristjan Møller
Opr. scenografi: Signe Krogh
Opr. kostumer: Thomas Winkler

Den grumme spasmager Morgenthaler løser et hjerteskærende dilemma på den mest poetiske og livsbekræftende måde i Teater Hunds forrygende genopsætning af ’Æblet og Ormen’.
’Æblet og Ormen’ var en skøn forestilling i 2005, og genopsætningen er ikke mindre forrygende. Den grumme spasmager Morgenthalers historie om et lille æbles store ambitioner og bratte fald swinger fra starten med klaver og saxofon og en ualmindelig velsyngende skuespiller-trio. I en overdådig billedverden sendes fantasien igen på rundfart, og et hjerteskærende dilemma bliver løst på den mest poetiske og livsbekræftende måde.

Den fantastiske forestilling hvirvler os på fineste vis ind i fortællingen og både store og små fortrylles af den fine scenografi, der med levende billeder og animationer blander teater- og tegnefilmsuniverset. Skuespillerne leverer varen og vi, tilskuerne, indfanges, fastholdes og underholdes.

Æblet og ormens største force er måske, at stykket ikke undervurderer sit publikum, hverken børnene eller de voksne. Stykkets morale er klar, men den bliver heldigvis ikke skåret ud i pap.

Æblet og ormen er et humoristisk og begavet teaterstykke. Der er både noget at tænke over og more sig over for voksne og for børn. Skuespillet er godt og troværdigt, sproget er præcist, fjollet og alvorligt, ofte det hele på én gang. Lyd- og billedsiden fungerer godt. Billedsiden er flot og fantasifuld, og den virker på intet tidspunkt påklistret men er fint integreret i stykket. Når handlingen glider fra skuespil til animation og tilbage igen, foregår det glidende og naturligt. Samme gode flow findes i overgangene fra tale til sang/musik/dans.

Lille saftspændt perle. En kærlighedserklæring til de værdier, der bor i ægte venskaber.

Løsningen på konflikten mellem taknemmelighed og frustration over ormens indtrængen er både original og smuk. Scenografiens stemningsskabende videokulisser med både grene, blade, fnisende mælkebøtter og dansende æbler fungerer stemningsskabende og skægt.

Skægge, skarpttegnede figurer. Godt er det at få noget at fable om og undres over. Løsningen på Franks og Ormens dræbende, gensidige afhængighed er forjættende.