Tro, Håb & MAGI?
Sæson 2023/2024
“Jeg elsker at se forestillinger fra Teater Hund. Så VED jeg bare, at jeg går glad ud efter forestillingen – endda med en lille tanke i lommen.” Ditte Koefoed, Teaterspot
“… en fabulerende og humoristisk forestilling, der tager store chancer og dermed kommer til at virke helt aldersløs. Det er flot og vovet, men hvo intet vover…” – Michael Svennevig
OM FORESTILLINGEN
Der er nogen, der tror på Noget.
Og der er nogen, der ikke tror på noget.
Der er nogen, der tror på sig selv.
Og nogen, der ikke tror på sig selv
Der er nogen, der bare tror.
Hvad tror du?
Tro, Håb og MAGI? er en billedrig kavalkade, hvor Teater Hund både giver sig i kast med at flytte bjerge, fundere over religiøs krig, og hjælpe en ven, der har mistet troen på sig selv. En undersøgelse af tro, der måske kan rykke ved vores forestilling om livets sandheder og være med til at skabe muligheder frem for begrænsninger for børn og voksne.
MEDVIRKENDE Mathilde Eusebius, Jesper Bruun og Malik Grosos
MANUSKRIPT Methe Bendix
INSTRUKTION & KOREOGRAFI Adelaide Bentzon
SCENOGRAFI Jacob Langaa-Sennek
LYDDESIGN Jonas Jørgensen og Brian Larsen
KOSTUMIER Pille Behrendt
PRODUKTIONSLEDER & AFVIKLER Brian Larsen
LYS & TEKNIK Mikkel Magnus Olsen
GRAFIKER Robin Hart og Rebecca Arthy
PR & KOMMUNIKATION + SPILUDVIKLER Rikke Petersen
BILLET Laila Skjerning
PRODUCENT Kenneth Gall
ALDERSGRUPPE For de 5 -12 årige og deres voksne.
SPILLEPERIODE 8. november – 3. december 2023
SPILLETIDER Onsdag – fredag kl. 9.30 & 11.00 // Lørdag & søndag kl. 11.00 & 13.00
VARIGHED 50 min.
Forestillingen er oprindeligt blevet til i 2010 af Methe Bendix og skuespillerne Anne Dalsgaard, Per Linderoth og Katharina Kamber. I 2023 sættes den op med et nyt hold skuespillere og ny instruktør.
Produceret med støtte fra Københavns Kommune.
Oprindeligt produceret med støtte fra:
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst
TAK TIL: Zoo Center Østerbro
ANMELDELSE
Hvis man har svar på alting, har man måske slet ikke forstået, hvad det hele handler om.
Teater Hund & Co. går ind i kampen om meningen med livet med spørgsmålet:
Hvad tror du på?
Det er spørgsmålet som Jesper forsøger at besvare i forestillingen, men han ved ikke, hvad han skal svare. Det kan han ikke håndtere. Sammen med vennerne Malik og Mathilde er de vant til, at hvis der er noget, der er sikkert, er det, at Jesper kan svare på alt. Men pludselig er han tavs. Ordene slår ikke til. Hvordan skal man besvare det, hvis man kun må give ét svar, og hvis det skal være noget, alle kan enes om?
Måske er det grunden til, at der er krig i verden?
Vi har svært ved at finde et fælles svar på spørgsmålet.
Hvad skal man tro på?
På sig selv, på kærlighed, på Gud, på magi og fodbold?
Er det ene ligeså godt som det andet?
Vi er ikke gode til at lytte, men vil gerne tale.
Vi vil gerne have at andre lytter, men formår vi selv at lytte?
I børneforestillingen "Tro, håb & Magi" stiller dramatikeren Methe Bendix spørgsmålet så åbent som det overhovedet kan gøres. Adelaide Bentzon, der både har koreograferet og instrueret, har skabt en fabulerende og humoristisk forestilling, der tager store chancer og dermed kommer til at virke helt aldersløs. Det er flot og vovet, men hvo intet vover...
Det er en gevinst i sig selv at opleve forestillingen, der fungerer som en trampolin for de tre spillere: Mathilde Eusebius, Jesper Bruun og Malik Grosos. De er skønne - og de formår at lade spørgsmålene bliv hængende i luften. Det sker både begavet og legende.
Kan tro flytte bjerge? Det siger man, men man er nødt til selv at se forestillingen for at få svar på det. Undervejs kommer vi ud at svømme med en guldfisk. Mathilde Eusebius synger Tøsedrengenes og Anne Dorte Michelsens-hit "Ud under åben himmel" med vind i håret og slående gejst. Der er også et gennemkoreograferet dansepotpourri fra musicalen "Sound of Music". Det er herligt.
Det er en forestilling med en overvældende detaljerigdom. Scenografien af Jacob Langaa-Sennek og kostumerne af Pille Behrendt spiller godt sammen med instruktionen. Det er svært at sidde stille, for det bliver afleveret med en glad, smittende frejdighed, der klæder forestillingen. Tilmed lykkes det at finde flere gode og dækkende svar på det meget enkle, men alligevel komplicerede indledende spørgsmål. Det gør forestillingen både eftertænksom, alvorlig, munter og legende. Som tilskuer er man i godt selskab, både som barn og voksen.
ANMELDELSE v/ Teaterspot
Jeg elsker at se forestillinger fra Teater Hund. Så VED jeg bare, at jeg går glad ud efter forestillingen – endda med en lille tanke i lommen.
Ved Teater Hunds forestillinger kommer du nemlig altid med et lille twist af en tanke, som du er nødt til at tænker over, hvad enten du er barn eller voksen.
Praktisk og hyggeligt med plads til barnevogn og kørestol
I Krudttønden på Østerbros foyer, hvor Teater Hund holder til, bliver vi mødt af smilende ansigter, så vi hurtigt føler os hjemme. Vi køber snacks og forfriskninger i baren før forestillingen, hvor vi også kan sidde sidde ned og hygge os og ‘lande’ sammen inden forestillingen. Der er fin plads til klapvogne, som du nemt kan medtage helt ind i foyeren. Er du i kørestol, som jeg er, er det virkelig nemt at komme ind. Der er en rampe direkte ind til foyeren og derefter nem adgang til teatersalen. Der er specielle handicappladser lige foran scenen. Du skal bare huske at oplyse, at du er i kørestol, når du booker billet. Der er to handicapparkeringspladser lige udenfor døren og ellers er Metroen tæt på.Hvad skal man tro på?
Inde i teatersalen er scenografien er simpel, men stilren og omskiftelig. Forestillingens tre hovedpersoner kommer på scenen – og så går forestillingen i gang. Første scene i forestillingen er et quizshow, hvor den ene af skuespillerne Jesper, kan svare på alt. Eller kan han?
Hvad er 456×386?
Det er 176.016 svarer han. RIGTIGT.Hvor langt er der til månen? 384.400 km. RIGTIGT.
Alle spørgsmål bliver svaret korrekt, indtil en barnestemme spørger: ”Hvad skal man tro på”? Quizmasteren går helt i sort. For hvad skal man egentlig tro på? Der findes nok ikke ét men mange rigtige svar til det spørgsmål. Den ene skuespiller, Mathilde, tror på, ”at tro kan flytte bjerge”. Det kommer der en ret sjov scene ud af. For kan man flytte et bjerg, hvis man bare tror nok på det? Den anden skuespiller, Malik, tror på Gud, mens hans storebror tror på Buddha.
Lille scene, mange virkemidler
Handlingen udspilles mens scenografien skifter fra skov til motorvej til… ja, en popscene, hvor du får mulighed for at være med til en intimkoncert og blive blæst igennem af en vindmaskine. Selvom scenen er lille, formår de mange virkemidler at forvandle setuppet mange gange i løbet af forestillingen.Teaterstykket giver bestemt stof til eftertanke. Og som altid med Teater Hunds forestillinger er der masser af emner,du kan tale med dit barn om bagefter.
Så tag du trygt dit barn, børn eller børnebørn med i hånden og nyd en hyggelig time på Teater Hund. På hjul eller gåben.
Rigtig god tur.