Hund 009

Mysteriet om Hvorfor-Det-Nogle-Gange-Kan-Være-Så-Svært
Fra 5 år

Sæson 2010/2011

Teater Hund fejrer sit niende år med denne jubilæumsforestilling, der sætter lup på de store dramaer der kan udspille sig inde i os små mennesker. 

Privatdetektiverne Ruth og Rosa møder en mand, der har et problem. Nogen eller noget spænder ben for ham og gør livet tungt. Er det pure opspind, eller er det en verden¬somspændende mafia, der inficerer ham med negative tanker og idealer om at være perfekt? Og vil det lykkes Ruth og Rosa at løse mysteriet og befri manden?
En humoristisk, rørende og efterTÆNKsom forestilling for både små og store.

Forestillingen er støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, Bikubenfonden, Københavns Scenekunstudvalg, Frederiksberg Fonden og National Bankens Jubilæumsfond af 1968

Bag om

Positivitet, Mindfulness, Flow….. Der sælges bøger og holdes foredrag som aldrig før. Snart har enhver virksomhed med respekt for sig selv haft sine medarbejdere på kursus. Er det nogle af tidens mode-ord eller er det noget, der er rigtig rigtig vigtigt for vores overlevelse som art? Forskning viser at fokusering og opøvning af kompetencer inden for disse områder øger både kreativitet, gå-på-mod, modstandskraft og forandringsvilje.

Både hos børn og voksne (og sågar hunde, refererer en artikel i The Independent!) kender vi de forskellige måder at forholde sig til livet på: Glasset-er-halvt-fuldt typen og Glasset-er-halvt-tomt. Mon vi kan fylde lidt mere i de glas hos alle?

I denne forestilling viser Teater Hund tænder og gør hundekunster med udgangspunkt i den nyeste forskning om emnet POSITIVITET. Vi fejrer vores niende år med denne jubilæumsforestilling, der vil indeholde de kendte hundeelementer som humor og dybde, genkendelighed og overraskende vinkler, samt et karakteristisk fysisk og visuelt univers. Kort sagt: En Teater Hund forestilling On The Rocks hvor man godt regne med, at der udover en kunstnerisk og underholdende oplevelse også bliver sagt noget vigtigt til både børn og voksne!

Sig det med humor

Der har i de seneste år været stort fokus på – og foretaget megen ny forskning indenfor -både Positiv Psykologi og humors betydning for samfundet og det enkelte menneske. To emner der har en stor plads i Teater Hunds hjerte og sjæl.

I en avisartikel kunne man for et stykke tid siden læse: ”HUMOR FOR ALVOR: En lang række psykologer, pædagoger og erhvervsfolk har i de senere år fået øjnene op for humors gavnlige virkning på menneskets trivsel. Men denne virkning opnås kun, hvis overlægen, læreren eller chefen tør rette grinet mod sig selv. For humor er ikke bare at fortælle en vittighed – det er en måde at forholde sig til sig selv og verden på, fastslår psykologen Hans Vejleskov.

Hvad er det, der kan give det enkelte menneske følelsen af at lykkes bedre i livet? Hvad er det, som kan bidrage til, at skoleelever lærer mere, patienter bliver hurtigere raske, og de svage, små og undertrykte i verden holder ud og står imod?

Hvad er det, der rent filosofisk er placeret et særligt ophøjet sted mellem det etiske og det religiøse stadium i tilværelsen?
Svaret på disse spørgsmål – og en hel masse andre – lyder: En humoristisk holdning.”
Oh YES!, siger vi bare!

Budskab?
Fremgangsmåden for Teater Hund er at søge. Søge efter svar og muligheder på svære problematikker og situationer. Søge efter dét, som man ikke umiddelbart kan indkredse og som vi ikke har gjort og prøvet før. Vi ser det som en spændende og vigtig udfordring, at få dette noget abstrakte og komplekse positivitetsbegreb gjort til noget, der er forståeligt på flere planer og brugbart i hverdagen for børn og for os voksne. Udover den kunstneriske oplevelse er målet at skabe inspiration til positiv udvikling og grobund for debat – at åbne øjne og hjerter.
Målet er ikke at vise én vej, men vise muligheder for egne valg.
Teater Hund – for en sjovere verden!

Holdet

Manuskript og instruktion: Methe Bendix
Medvirkende: Anne Dalsgaard, Katharina Kamber og Per Linderoth
Scenografi og co-kostumie: Jacob Langaa-Sennek
Kostumier og skrædder: Sofie Fribo
Lysdesign: Sonja Lea
Lyddesign: Erik Christoffersen
Koreografisk konsulent: Adelaide Bentzon
Dramaturgisk konsulent: Jane Rasch
Regi: Mia Bredsdorff
Teknik, bygger: Per Christensen
Teknik, afvikler: Jonas Møller Andersen
Presse: Janne Storm
Lysdesigerassistent: Sibelle Tvermoes