FAKTISK BARE FRI

en musikalsk hyldest til de store følelser
For de 5-12 årige, og deres voksne

sæson 2022/23

“En af de forestillinger, man egentlig bare ønsker skal fortsætte uden at slutte.” – Teaterspot

FAKTISK BARE FRI handler om Fri, som har store følelser og en levende fantasi. Mor og far glæder sig sådan til at Fri skal starte i skole. Med skemaer og lektier og spidsede blyanter. Så skal der nok falde ro på det hele.

Men Fris følelser er ikke lige til at få under kontrol. Faktisk er det som om følelserne smitter både mor og far og læreren Birthe – uanset hvor meget de prøver at få styr på sig selv. Heldigvis er der også SFO-lederen Børge, som kan høre al den musik, som Fri har indeni.

FAKTISK BARE FRI er en hyldest til frihedslængsel og livslyst. En gakket, musikalsk og fysisk forestilling om at turde overgive sig til sårbarheden og sidde sammen i mørket – og om at danse på strømpefødder i stuen.

ALDERSGRUPPE For de 5 -12 årige og deres voksne.

SPILLEPERIODE 9. november– 4. december 2022

SPILLETIDER Ons. & Tors. kl. 9.30 & 11.00 // Fre. kl. 11.00 & 17.00 // Lør. & søn. kl. 11.00 & 13.00

VARIGHED ca. 50 min.

MEDVIRKENDE Mathilde Eusebius, Ida Nørfelt Lund og Kristoffer Eriknauer
MANUSKRIPT Josephine Eusebius
INSTRUKTION Line Paulsen
SCENOGRAFI/KOSTUMEDESIGNER Rebekka Bentzen
KOMPONIST/MUSIKER PÅ SCENEN Marie Kildebæk
LYSDESIGN Flora Brandt
BYGGER Andreas Vium Bjørn
KOSTUMIER Camilla Lind
PRODUKTIONSLEDER Anna-Kathrine Madelung Fries
INSTRUKTØRASSISTENT Sofie Svendsen Jensen
GRAFIKER Robin Hart
FOTO Kontraframe
PR & KOMMUNIKATION Laila Skjerning & Rikke Petersen
PRODUCENT Kenneth Gall
KUNSTNERISK LEDER Methe Bendix

FAKTISK BARE FRI – SPILLET
Som noget helt særligt, får alle publikummer et spil med hjem efter forestillingen, som vi har udviklet specielt til denne forestilling. På den måde kan temaet leve og lege videre hos børnene, og det kan åbne for gode og sjove samtaler, for både børn og voksne, de efterfølgende dage.

Spillet minder om bilspil, hvor man dyster i forskellige kategorier. Vi har udskiftet bilerne med følelser, så man dyster i, hvilke følelser der dominerer inden for forskellige parametre. Man kan med fordel selv udfylde flere kort, så spillet bliver mere personligt. Download og print dine egne kort HER.

Forestillingen er en co-produktion med teater [døgdi]

 

GRATIS SÆRTILBUD TIL SKOLER PÅ ØSTERBRO:
10 FILOSOFISKE WORKSHOPS
Skoler på Østerbro kan ansøge om en gratis filosofiworkshop med Teater Hunds tilknyttede filosof David Mark Larsson.

Workshoppen er gratis ved køb af billetter til forestillingen FAKTISK BARE FRI til klassen. Filosofiworkshoppen tager udgangspunkt i forestillingens tematik.

Workshoppen varer 2 lektioner og er for børn i 2., 3., 4. eller 5. klasse.

Skriv til vov@teaterhund.dk for at høre mere og book en workshop til din klasse.

Trailer til Faktisk Bare Fri

ANMELDELSE

Vulkanerne i rækkehuset

Teater Hunds og Teater [døgdi]s ’Faktisk bare Fri’ er en vild og rødhåret historie om, at man skal lytte til de store følelsers musik - både sin egen og de andres. For følelser er ikke farlige, selv om de kan være besværlige, når de forvandler små kroppe til lavasprudlende kæmpevulkaner.
I dette efterår har den populistiske højrefløjspolitiker, hvis TikTok-navn er Daddy Vanopslagh, turneret rundt med friskfyragtig peptalk for at fiske stemmer blandt de mange unge voksne, der mistrives.

”Du kan godt” og ”Glem dig selv” lød hans budskab, som har fået psykiatere og psykologer til at korse sig. De mener, at den højtråbende lægmand gør ondt værre for de unge ved at forenkle og individualisere de dybt komplicerede problemstillinger, de kæmper med.

Meget taler for, at disse fagfolk har ret i at lægge afstand til den kække undervurdering af problemernes omfang. Der findes ikke noget quick fix, når det handler om at få styr på sin tilværelse i en verden, der på mange planer er vredet af led.

Når børn og unge mistrives, handler det ikke om, at de bare skal tage sig sammen for at få et godt liv. Deres reaktion er sund. Det er vores måde at indrette vores samfund på, der er syg.

Sådan er det også i Teater Hunds og Teater [døgdi]s teaterforestilling for de 5-12-årige, ’Faktisk bare Fri’, som er en musikalsk hyldest til de stormende følelser – dem, der kan gøre det svært at sidde stille i et klasseværelse eller at være fars og mors medgørlige lille glansbilledbarn. Dem, der afføder konstante irettesættelser og manglende forståelse. Og dem, der gør, at også mange mindre børn mistrives og føler sig forkerte i vores velafrettede samfund.

Det hele starter ellers så godt i ’Faktisk bare Fri’. I Rebekka Bentzens legende bebyggelsesscenografi med vinduer og skorstene og skråtstillede rutsjebane-tage kriblekrabler det frem med hænder og fødder og rødhårede skabninger. Pludselig møder Mor og Far hinanden, og snart glæder de sig til deres baby. Men babyen viser sig at være lidt af en vildbasse, som går fra jubel til raseri på mindre end et splitsekund, og så har vi balladen.

For hun passer ikke ind i den idylliske far-mor-og-børn-skabelon, hvor ingen roder eller synger i utide, og hvor børn pænt går i seng, første gang de bliver bedt om det. Så de trætte forældre glæder sig efterhånden til, at hun starter i skole, hvor systemet forhåbentlig kan rette hende og hendes følelser til med faste skemaer og spidsede blyanter.

Deres glæde smitter af på pigen, der bristefærdig af forventninger møder op til første skoledag. Men ulykkeligvis viser det sig, at den stramme lærer Birthe på samfundets vegne nu ikke bare har overtaget den håndfaste disciplinering. Hun mener også, at pigens navn er lovlig mærkeligt.

”Du hedder vel Frida?” spørger hun irettesættende, og da pigen benægter det, disker hun op med en række andre mere eller mindre idiotiske navneforslag. Til sidst råber pigen i nødværge: ”Faktisk bare Fri!”

Fri er fanget

Hun hedder altså Fri. Men er det ikke.

For hun er fanget i det konforme rækkehusliv, hvor forældrene nok gav hende et åbentstående navn, men ikke er indstillet på at skabe plads til de store følelser, hun rummer, eller til den musik, hun i modsætning til dem hører kalde så dejligt et sted deroppe fra tagryggenes klatrelandskab.

Heldigvis får publikum lov at lytte med, når musikken med jævne mellemrum åbner en luge til himlen og siger ja til de store følelsers vidder, fremført af komponisten og sangeren Marie Kildebæk med drømmeblåt hår og strutskørt. Og dermed er alle med på, at fejlen ikke ligger hos Fri, men hos de voksne, der har glemt, hvordan man lytter – til sig selv og til omgivelserne.

Dramatikeren Josephine Eusebius har mange fine pointer i sin fortælling om Fri, der startede sin tilværelse som forældrenes omhyggeligt forberedte lykkeprojekt – sikke en lang tjekliste, der skal krydses af, før barnet må komme! – og ender med at få dem til at forstå, at et barn er et menneske med egne uforudsigelige behov. Og at store følelser hverken er farlige eller forkerte, selv om de måske nok kan fylde lidt rigeligt indimellem.

Katalysatoren i denne udvikling er en pædagog med cykelstyroverskæg, Børge fra SFO’en, der som alle andre end Fri står svagt tegnet i fortællingen, men som i to vigtige scener stilfærdigt giver gode råd, som både Fri og hendes forældre lytter til.

Det dramatiske pres er således lagt på følelsesstormen Fri, og det er helt afgørende, at hun fortolkes med overskud og fantasi, så hun kan løfte den 50 minutter lange udviklingshistorie. Og det gør Mathilde Eusebius heldigvis.

I Line Paulsens tempofyldte og solidariske iscenesættelse er Fri er en energisk lille charmetrold, der som en prop springer fra glad hverdagstrallen til vredens øverste sfærer og derefter rutsjer nedad igen med kurs mod ensomhedens allerdybeste tåredal for til sidst at falde i søvn med et brag. Alt sker så hurtigt, at de forbløffede forældre, Ida Nørfelt Lund og Kristoffer Eriknauer, kun når at se spørgende på hinanden.

Alting ender dog godt. Forældrene viser sig at genkende hendes følelser i sig selv og bliver mere forstående. Rummelige. Anerkendende. Hvilket får Fri til at føle sig – ja, netop – fri til at være den, hun er. Den lille familie i det røde rækkehus kunne altså godt bryde den onde cirkel. Men ikke med overfladisk peptalk. Det lykkedes kun, fordi de gav sig tid til at sidde sammen og give følelserne plads.

Og hvis de havde været lige så heldige som forestillingens eget publikum, ville de sikkert have spillet det sjove kortspil, som vi fik udleveret: Faktisk bare Fri-spillet. Med følelser – f.eks ’stolt’, ’glad’, ’flov’ eller ’genert’ - i stedet for motorcykler eller biler kan spillerne her kan grine, spørge og selv fortælle, mens de konkurrerer på f.eks accellation, volumen og hjertebanken. Og dermed få sat ord på den indre lavastrøm, som både børn og voksne kender.

ANMELDELSE

En af de forestillinger, man egentlig bare ønsker skal fortsætte uden at slutte.

Faktisk bare Fri er en fantastisk sjov forestilling, der også giver en masse stof til eftertanke til det voksne publikum.

Som altid på Teater Hund, bliver vi samlet i den hyggelige foyer, hvor det er muligt at købe lidt snacks og drikkelse.

Vi bliver ført ind i teatersalen, og bliver mødt af den kreative scenografi, der både kan forestille en by, et hus, et tag – kun fantasien sætter grænser.

Både skuespil og sang
Skuespillerne kommer på scenen og en sanger iført farvestrålende kostume og virkelig lange øjenvipper åbner forestillingen.

Far og mor møder hinanden og får pigen Fri, som er helt sin egen -og alligevel ligesom de fleste børn er. Nemlig FULD af energi og fantasi.

En scene, hvor pigen Fri bare drøner rundt på scenen og gir den max gas er virkelig sjov. Som forældre til to piger med krudt i rumpen, sidder jeg og husker tilbage på de uudholdelige skrigeture eller undskyldninger ved sengetid. Heldigvis er mine børn nu ovre skrigealderen –men jeg husker tydeligt de svedige stunder, hvor jeg prøvede at vise overskud.

For meget krudt i rumpen
Fri vokser op og skal begynde i skole. Men hvordan skal det dog gå? Når man har så meget krudt i numsen, er det så overhovedet muligt at sidde stille?
Scenen er virkelig sjov; lærerinden med de KÆMPE store bryster prøver at holde ro og orden i klassen, men hun ender med at knække. Det samme gør Fris mor, da hun skal prøve at lære Fri at regne. I bedste ”Nana-stil” prøver moderen at regne med appelsiner. ”Hvis Beate har to appelsiner – og Henning har to, hvor mange har de så tilsammen”?

Moderen prøver at bevare fatningen, men til sidst må hun smide appelsinerne i ringen og give op. I et raserianfald får appelsinerne den helt store medfart.

Det er ok at være anderledes
Fri trives ikke rigtigt godt i skolen, men heldigvis er der en pedel, der forstår Fris person, og fortæller hende, at det er helt ok at have lidt meget energi. Men det forstår skolen ikke, derfor ender Fri med at mistrives og til sidst gemme sig i en mørk kælder. Det kan vi nok alle sammen have lyst til engang imellem.

Men mon ikke Fri bliver glad igen?

Som jeg startede med at skrive, så er forestillingen virkelig god og sjov. Handlingen sætter helt sikkert gang i tankerne hos både børn og deres voksne. Efter forestillingen får du dit helt eget ”Fri-spil” med hjem. Så skynd dig at købe din billet!