DEN DOBBELTE KOMMUNIKATION

Et udviklingsprojekt støttet af APPLAUS

1. august 2019 - 30. juni 2020

DEN DOBBELTE KOMMUNIKATION er et samarbejde mellem Teater Hund & Co., Filuren og Filiorum.
Alle tre teatre ønsker at sætte fokus på, hvordan man kommunikerer scenekunst direkte til børn, og hvordan teaterturen bliver en “top of mind”-aktivitet for børn på linje med svømmehallen og biografen.

ISCENE - interview med Kenneth Gall fra Teater Hund & Co.

Kommunikation i børnehøjde

Nyt publikums-projekt taler direkte til børn

Hvordan bliver teaterturen en “top of mind”-aktivitet for børn på linje med svømmehallen, biografen og de allestedsnærværende digitale tilbud? Det undersøger tre børneteatre med det nye kommunikationstiltag DEN DOBBELTE KOMMUNIKATION. Sammen med fire andre projekter er de blandt de udvalgte, der er blevet tildelt støtte af publikumsudviklingsprojektet Applaus.

Er det en app, der skal til for at få børn tunet mere ind på at gå i teatret? Eller måske en større inddragelse af dem i beslutningsprocesser omkring forestillinger i deres nærmiljø? Er det overhovedet muligt at kommunikere teater direkte til børn uden at skulle forbi forældrene først?

Det har Teater Hund & Co., Teaterhuset FILUREN og Filiorum sat sig for at finde ud af. De er nemlig blandt de teatre, som nu modtager midler fra publikumsudviklingsprojektet APPLAUS til at generere ny viden om, hvordan teatre og scenekunstaktører kan arbejde med deres publikum. Foruden de tre børneteatre har APPLAUS valgt at støtte Teater Grobs projekt “Extended Universe” om lokalforankret publikumsudvikling med fokus på unge, Hotel Proformas “Fra Likes til Publikummer”, som skal afdække uudnyttede potentialer inden for digital PR, GazArts undersøgelse af hvordan man som ikke-etableret teater kommunikerer bedst med publikum og Aalborg Teaters skærpelse af kommunikation med publikummer med håndværksmæssig- eller teknisk uddannelse.

I alt 53 teatre har ansøgt om støtte til deres publikumsudviklende tiltag, og sammenlagt har APPLAUS tildelt de fem udvalgte projekter én million kroner. I udvælgelsen af projekterne er der blevet lagt vægt på kontakten til nye publikumsgrupper, at de ligger i forlængelse af det pågældende teaters formål og strategi, og at de bidrager med ny viden om publikumsudvikling til resten af branchen, skriver APPLAUS i en pressemeddelelse. Særligt ny viden om hvordan man kommunikerer scenekunst til børn, sakker agter ud i forhold til al det børneteater, der rent faktisk findes, mener Teater Hund & Co., Teaterhuset FILUREN og Filiorum.

Skal jeg i teatret, mor?”

Hånden på hjertet: Hvornår har du sidst oplevet et barn plage om at komme ind og se den nye forestilling på lokalteatret?

Ikke mindst blandt de mange tilbud om digital underholdning figurerer teaterturen med familie eller kammerater ofte langt nede på de yngstes liste over “top of mind”-aktiviteter til weekenden eller skoleferien. Den prioritering vil de tre børneteatre gerne ruske op i med det grundlæggende spørgsmål: Hvordan er det muligt at kommunikere mere direkte til børn og på den måde skabe en teaterlyst, der begynder hos dem selv og ikke hos de voksne?

I mange år har der været en tendens til, at teater for børn er på de voksnes initiativ – at det er læreren eller forældrene, der beslutter, at børnene skal i teatret, mener Kenneth Gall, administrativ leder på Teater Hund & CO. og medidémand bag DEN DOBBELTE KOMMUNIKATION.

“Vi kommunikerer selv meget til de voksne her på teatret. Og jeg har iagttaget, at når jeg selv har taget nogle børn med i teatret, siger de tit “skal jeg”? – også selvom de tidligere har syntes, det var fede forestillinger, de så. Jeg har lyst til at bryde det med, at teater ikke er top of mind-aktivitet hos børnene. Men hvordan arbejder vi bedst på det? – for børn skal jo også beskyttes. Bare se på fx legetøjsindustrien, der nærmest går direkte ind på børneværelserne med diverse reklamer. Hvordan kan vi på en lødig måde gøre teatret som medie interessant for børnene?”, siger teaterlederen til ISCENE.

Egentligt går det fint for dansk børneteater, når det kommer til at få fyldt publikumsrækkerne op. Således kom 760.528 børn og unge under 25 år en tur i teatret i 2016/17 til sammenligning med de 2.098.599 voksne publikummer (kilde Danmarks statistik). Men for Kenneth Gall og hans medprojektmagere handler det om, at børnene selv skal vælge teatret til.

“Selvfølgelig kunne man bare læne sig tilbage og sige “de voksne skal nok få dem til at komme”. Men det handler om at få børnene til tage medejerskab over deres kulturelle interesser. Som teater at trænge mere ind i hele den palette af kulturudbud, børnene har til rådighed. Man skal stadig også kommunikere til voksne, men med et mere intergenerationelt fokus, så børnene selv siger “wow, det ser fedt ud – det vil jeg”, siger Kenneth Gall.

Inspiration fra andre børnemedier

Sammen med Teaterhuset FILUREN og Filiorum, som henholdsvis præsenterer teater for børn og familier i Aarhus og Gentofte Kommune, vil Teater Hund & CO med støtten fra blandt andre APPLAUS i 2019-2020 iværksætte en vidtgående undersøgelse af, hvordan man kan få børn til at tage medejerskab over deres egne interesser. Nogle af de aktiviteter, der i 2019 vil blive afviklet på Teater Hund & CO. er nye kommunikationsformer i børnehøjde – som fx børnepaneler og venskabsklasser, hvor børnene bliver taget med på råd om beslutninger i forbindelse med nye forestillinger. I udformningen af publikumsudviklingsprojektet har de tre børneteatre desuden indgået samarbejder med andre børnemedier som Ramasjang, Nationalmuseet og Politikens Børneavis.

“Andre kunstarter og B&U-medier er faktisk lykkes ret godt med at kommunikere til børn, sådan at det er dem, der tilvælger produktet og ikke forældrene, der gør det for dem. Se bare på Ranes Willerslevs kedsomhedsknap. Hvem ville have troet, at børn ville plage om at komme på museum?”, siger Kenneth Gall og henviser til Nationalmuseets børneinkluderende tiltag fra 2018, hvor de yngste museumsgæster kan trykke på en knap, hvorefter statuer bliver levende, hemmelige kister åbner sig, og malerier begynder at tale.

Er der tiltag fra fx Nationalmuseet eller Ramasjang, der kan overføres direkte til teatret?

“Mange af de parter, vi skal arbejde sammen med, har taget udgangspunkt i deres eget produkt og videreudviklet på det i børnehøjde, fx Politikens børneavis, som jo er en videreførsel af et produkt, de har lanceret i årevis. Vi har teaterproduktet, og selve forestillingerne henvender sig allerede til børn – men når vi gennem 50 år har udviklet børne- og ungeteatret i Danmark til at være i øjenhøjde, hvorfor er alt det uden om det så ikke? Vi skal ikke bare kopiere Ramasjang, men blive inspirerede af deres proces og gøre noget nyt i forhold til vores produkt”, siger Kenneth Gall.

En teater-app for børn?

Noget af det, teatrene dog kan lære af børnemedier som Ramasjang, er at turde at sætte sig 100 % i børnehøjde uden at komme til at lefle for dem, mener Kenneth Gall. At henvende sig direkte til det yngre publikum, uden at det får fornemmelsen af at blive talt ned til. Det indebærer for eksempel at undersøge muligheder for forskellige kommunikationsmedier – ikke mindst de digitale. For eksempel kunne det være en app, en adaptiv VR- verden/spil eller en åben, digital platform, der skal hjælpe med at skabe mere teaterinteresse hos børn.

“Man kan jo allerede downloade apps, hvor børn kan være pottemagere eller klæde dukker på og bruge deres kreative sans. Børn ved fra skolen, hvad en forfatter eller en sanger er, men ved de, hvor mange faggrupper, der skal til, for at et teater kan fungere? Måske kunne det være fedt at lave en app, hvor barnet kan agere scenograf, rekvisitør eller dramatiker, eller hvor det kan designe plakater eller skrive replikker”, siger Kenneth Gall.

Til undersøgelsen af potentielle digitale kommunikationsformer til børn har Teater Hund & CO., Teaterhuset FILUREN og Filiorum allieret sig med professionelle spil og app-udviklere. Noget af det vigtigste at huske på i arbejdet med at kommunikere til børn, er dog også at inddrage dem i processen, mener Kenneth Gall.

“Mange børneteatre har tendens til at køre lidt på autopilot og gøre, som de plejer, for det virker jo meget godt. Men det er vigtigt ikke altid bare at have “voksenvinklen” på formidlingen men i stedet høre, hvad børn og unge kunne tænke sig at se på teatret, og hvad de synes om de forestillinger, de ser. Vi skal ikke kaste os ud i noget uden at have børn og unge med på råd”.

Om der er nye opdagelser at gøre om kommunikation i børnehøjde under de sten, Teater Hund & CO., Teaterhuset FILUREN og Filiorum kommer til at vende med deres projekt, vil det kommende år vise. I 2020 vil der blive foretaget følgeforskning på alle de støttede projekter, så erfaringerne fra dem kan omsættes til viden og værktøjer, der kan komme resten af teaterbranchen til gode, lyder det fra APPLAUS. Kenneth Gall glæder sig til at komme i gang og er ikke i tvivl om, hvad han ønsker sig af projektet DEN DOBBELTE KOMMUNIKATION.

“Vi vil gerne derhen, hvor vores aktiviteter er intergenerationelle, så børnene ikke går i teatret for de voksnes skyld, og de voksne ikke for børnenes skyld, men at de finder ud af, at de kan bruge det til noget sammen. Samarbejdet med APPLAUS er en kæmpestor undersøgelse af dette felt for at finde ud af, om og hvad der skal realiseres i sidste ende”.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Publikumsudviklingsprojektet Applaus.